Viac ako
peniaze
Základné informácie
Informácie uvedené na tejto stránke sa týkajú akreditovaného inovačného vzdelávania učiteľov pre školský rok 2025/2026.
Na stránke nájdete:
Vzdelávací program Viac ako peniaze ideovo vychádza z požiadavky zvýšenia finančnej gramotnosti na Slovensku. Reaguje na potrebu zvýšiť nielen odborný, ale tiež metodický potenciál pedagogických zamestnancov. Program sa zameriava na vzdelávanie pedagogických zamestnancov v oblasti finančnej gramotnosti tak, aby mohli následne rozvíjať témy z obsahu Národného štandardu finančnej gramotnosti verzia 1.2 (NŠFG) u mladých ľudí netradičnými a inovatívnymi metódami.
Celý vzdelávací program je rozpracovaný na obdobie max. 12 mesiacov s časovou dotáciou 60 hodín a pozostáva zo štyroch modulov.
Učiteľ alebo vychovávateľ môže program Viac ako peniaze v škole realizovať, ak:
- absolvoval vzdelávanie. Učiteľ môže začať program vyučovať už po absolvovaní modulu č. 2 (Úvodný tréning k metodike programu Viac ako peniaze);
- vyplnil okrem prihlášky na vzdelávanie aj prihlášku učiteľa a školy do programu, ktorá ho oprávňuje využívať vzdelávacie materiály a realizovať na škole program so žiakmi.
PRIHLÁŠKA DO PROGRAMU Prihláška na vzdelávanie
Vzdelávanie učiteľov
Vzdelávanie je schválené Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR ako inovačné pod evidenčným číslom 24/2022 – IV.
Názov programu vzdelávania: Viac ako peniaze.
Program môže na škole realizovať iba pedagóg, ktorý v minulých šk. rokoch úspešne absolvoval vzdelávanie, ktoré poskytuje JA Slovensko. Tiež pedagóg, ktorý je v aktuálnom školskom roku zapojený do vzdelávania, a to už po absolvovaní Úvodného tréningu k metodike programu Viac ako peniaze (modul 2).
Obsah vzdelávania
- Obsahovým zameraním inovačného vzdelávania v súlade s § 55 ods. 1 písm. a) zákona 138/2019 Z. z. je rozšíriť, prehĺbiť a inovovať profesijné kompetencie a zručnosti učiteľa pri implementácii prvkov vzdelávania a aplikovaní inovatívnych vzdelávacích metód do výučby v oblasti finančnej gramotnosti.
- Implementácia úloh a požiadaviek Národného štandardu finančnej gramotnosti do výchovno-vzdelávacieho procesu s využitím moderných vzdelávacích postupov a IKT technológií.
- Zdokonaľovanie profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov, potrebných na štandardný výkon pedagogickej činnosti v oblasti finančnej gramotnosti a manažmentu osobných financií.
- Osvojenie si od odborných informácií, skúseností a zručností k vzdelávaciemu programu JA Slovensko - Viac ako peniaze, aby mohol byť realizovaný ako samostatný predmet, voľno-časová aktivita a/alebo jeho obsah využívať ako prierezovú tému v rámci vhodných predmetov v súlade so školským vzdelávacím programom.
Pre koho je vzdelávanie určené
Podľa § 20 zákona 138/2019 Z. z., učiteľ v podkategórii:
- učiteľ druhého stupňa základnej školy,
- učiteľ strednej školy.
Poplatky za vzdelávanie
Pre školský rok 2025/2026 je poplatok za vzdelávanie stanovený nasledovne:
- 100,- € za osobu*, pre elektronické prihlášky, ktoré budú vyplnené, odoslané a doručené v termíne od 1. apríla do 30. apríla 2025 do 23:59. O správnom odoslaní prihlášky je užívateľ informovaný automatickým emailom.
- 120,- € za osobu* pre elektronické prihlášky, ktoré budú vyplnené, odoslané a doručené v termíne od 1. mája do 31. mája 2025 do 23:59. O správnom odoslaní prihlášky je užívateľ informovaný automatickým emailom.
- 170,- € za osobu* pre elektronické prihlášky, ktoré budú vyplnené, odoslané a doručené v termíne od 1. júna 2025 a neskôr. O správnom odoslaní prihlášky je užívateľ informovaný automatickým emailom.
Stanovené poplatky za prihlášku sú konečné. Tvoria však iba spoluúčasť celkových nákladov na vzdelávací program, či vzdelávanie učiteľa.
*Platí len v prípade zapojenia sa aj školy a nového učiteľa do príslušného vzdelávacieho programu, t. j. bude vyplnená aj prihláška do programu, nie len na vzdelávanie. Inak je tento poplatok stanovený vo výške 650,- €. Viac info v pravidlách.
Forma vzdelávania
Kombinovaná forma v rozsahu 60 hodín. Pri prezenčnej forme sa uplatňujú tréningové a zážitkové formy vzdelávania. Vzdelávací program sa skladá z niekoľkých modulov, ktoré umožňujú učiteľom získať odborné informácie a metodické postupy k využívaniu jednotlivých častí programu Viac ako peniaze.
Modul 1 - Základy finančnej gramotnosti a úvod do problematiky
Forma: dištančná
Cieľom modulu je získať a osvojiť si aktuálne poznatky a zdokonaliť odbornú spôsobilosť v oblasti finančnej gramotnosti. Zároveň osvojenie si e-learningových techník a ich aplikácia a využitie vo vyučovacom procese. Vzdelávanie prebieha dištančne – prostredníctvom portálu vzdelavanie.jaslovensko.sk.
Učebné texty sú rozdelené do 9-tich kapitol:
- Peniaze
- Naše príjmy a výdavky
- Riadenie financií
- Ako fungujú banky?
- Ako a čím platíme
- Moderné bankové nástroje
- Existuje niečo iné okrem peňazí?
- Zadlžiť sa rozumne
- Životné istoty a riziká
Požiadavka na výstupy z dištančnej formy vzdelávania tohto modulu:
Výstupom dištančnej formy vzdelávania pre účastníkov je osvojenie si teoretických poznatkov a úspešné absolvovanie záverečného online testu na 75 % z 9 tematických celkov, ktorý je zadaný lektorom/tútorom.
Modul 2 - Úvodný tréning k metodike programu Viac ako peniaze
Forma: prezenčná
Cieľom modulu je oboznámiť sa s metodickými postupmi výučby finančnej gramotnosti ako predmetu alebo v medzipredmetových vzťahoch. Použité používať metódy: simulácia, skupinová práca, kooperatívne vyučovanie, dramatizácia, diskusia, škálové aktivity, a pod.
Tréning učiteľov rámcovo zahŕňa:
- predstavenie programu
- úvod do problematiky - Národný štandard finančnej gramotnosti verzia 1.2
- inštruktáž k online učebnici predmetu Viac ako peniaze
- praktickú prípravu na využitie učebných materiálov, projektové vyučovanie, prípadové štúdie
- predstavenie súťaží a príležitosti v rámci programu a spolupráce s organizáciou
- teambuildingové aktivity.
Výstupom dištančnej formy vzdelávania pre účastníkov je osvojenie si teoretických aj praktických poznatkov a spracovanie, vyhodnotenie a prezentácia zadanej vzdelávacej aktivity.
Modul 3 - Prípadové štúdie
Forma: dištančná
Frekventanti riešia vybranú prípadovú štúdiu, pričom môžu využiť konzultáciu s tútorom - manažérom programu JA Viac ako peniaze. Komunikácia prebieha online aj prostredníctvom portálu JA Slovensko. Cieľom tohto modulu je osvojenie si teoretických aj praktických poznatkov a spracovanie a vyhodnotenie zadanej prípadovej štúdie.
Výstupom dištančnej formy vzdelávania pre účastníkov je vypracované zadanie prípadovej štúdie na aktuálnu tému z oblasti finančnej gramotnosti.
Modul 4 - Inovačné trendy v oblasti finančnej gramotnosti a jej vyučovaní
Forma: prezenčná
Ide o 1-dňové pracovné stretnutie spojené so vzdelávacím seminárom, ktoré je zamerané na aktuálne trendy v oblasti finančnej gramotnosti a na finančnom trhu. Učitelia sa oboznámia s novými poznatkami z bankového prostredia (napr. novými bankovými produktmi) prostredníctvom výkladu odborného lektora. Dôraz sa kladie na prepojenie vyučovacích hodín s reálnou praxou s podporou aktivizačných metód. Pedagógovia prezentujú a zdieľajú medzi sebou skúsenosti v programe a pri práci so žiakmi.
Spôsob ukončovania a požiadavky na ukončenie vzdelávania
Požiadavky na ukončenie vzdelávacieho programu:
- účasť najmenej 80 % z celkového rozsahu prezenčnej formy vzdelávania,
- úspešné spracovanie výstupov z dištančnej formy vzdelávania,
- úspešná záverečná prezentácia,
- úspešný pohovor.
Inovačné vzdelávanie končí záverečnou prezentáciou a pohovorom pred trojčlennou skúšobnou komisiou vymenovanou poskytovateľom inovačného vzdelávania v súlade s § 56 ods. 2 č. 138/2019 Z.z. v znení neskorších predpisov. Po úspešnom záverečnom pohovore a prezentácii záverečnej práce získa učiteľ osvedčenie o ukončení vzdelávania.
Požiadavka na záverečnú prezentáciu absolventov vzdelávacieho programu:
Spracovanie metodických materiálov ku 2 vyučovacím hodinám.
Záverečný pohovor vzdelávacieho programu bude zameraný na aplikáciu situačných a aktivizačných metód zameraných na využitie tém z oblasti finančnej gramotnosti a manažmentu osobných financií v konkrétnom predmete alebo v rámci medzipredmetových vzťahov. O ukončení inovačného vzdelávania sa vyhotovuje protokol podpísaný predsedom a všetkými členmi skúšobnej komisie. Ak člen skúšobnej komisie má výhradu k protokolu, uvedie to do toho protokolu.
Témy z oblasti finančnej gramotnosti a manažmentu osobných financií:
- Finančná zodpovednosť spotrebiteľov
- Plánovanie, príjem a práca
- Rozhodovanie a hospodárenie spotrebiteľov
- Úver a dlh
- Sporenie a investovanie
- Riadenie rizika a poistenie
Časový harmonogram pre školský rok 2025/2026
Modul 1:
- Práca s online-učebnicou: 11. augusta 2025 a končí 12. decembra 2025
Modul 2:
- Úvodný metodický tréning: 4. – 6. september 2025 (Belušské Slatiny/okr. Púchov, štvrtok – sobota)
Modul 3
- Prípadové štúdie: december 2025 - február 2026
Modul 4
- Vzdelávací seminár: 2. polovica apríla 2026 - včas zverejnené (BA, ZA, KE - podľa výberu)